Däcksökning Sök återförsäljare

Korrekt lufttryck

Med korrekt mängd lufttryck kommer dina däck att prestera bättre, hålla längre och spara bränsle. "Korrekt mängd" lufttryck för originalutrustning elller däck i samma storlek anges av fordonstillverkaren och kan skilja sig åt för fram- och bakdäck. Prata med din Toyo-distributör eller återförsäljare om reservdäcken för din fordon inte har samma storlek som originaldäcken. 

 
Var hittar du rätt uppblåsningstryck för originaldäck
 
Du kommer att hitta det rekommenderade trycket på en skylt eller klistermärke i dörrkarmen, handskfacket eller nära tanklocket. Om fordonet inte har en skylt, se ägarhandboken eller prata med fordonstillverkaren, däcktillverkaren eller din lokala däckåterförsöljare. Däckskylten ger information om fordonets maximilast, däcktrycket för kalla däck, och däckstorleken som rekommenderas av fordonstillverkaren. 
 

 
Använd en däcktrycksmätare
 
Du kan se när ett däck har lågt däcktryck eller är dåligt uppblåst bara genom att titta på det. Använd alltid en exakt däcktrycksmätare för att fastställa däcktrycket. 
 

 
När ska du kontrollera däcktrycket
 
Kontrollera uppblåsningstrycket (inklusive för reservdäcket) minst en gång i månaden och före varje längre resa. Däck måste kontrolleras när de är kalla (innan de har kört tio kilometer). Om du måste köra mer än tio kilometer för att pumpa däcken, mät och anteckna däcktrycksvärdet för varje däck. När du kommer till tankstället måste däckets däcktryck mätas igen och om trycket har ökat, ska mängden av det extra däcktrycket som behövs justeras. Till exempel om trycket för ett kallt däck bör vara 35 PSI, men trycket för kallt däck var 28 PSI, och det aktuella trycket är 33 PSI, bör du blåsa upp de varma däcken till 40 PSI och kontrollera dem igen när de är kalla. 
 

 
Hur förlorar däck tryck?
 
Däck förlorar tryck naturligt genom genomsläpplighet. Ändringar i utomhustemperaturen kan påverka hur snabbt däck förorar luft. Denna ändring är mer tydlig i varmt väder. Allmänt talat, ett däck kommer att förlora ett halvt eller en kilo luft per månad i kallt väder och ännu mer i varmt väder. Kom ihåg att lågt däcktryck är den huvudsakliga orsaken till däckfel, så kontrollera däcktrycket regelbundet. 
 

 
Andra tips
 
"Lufta" aldrig eller reducera däcktrycket när däcken är varma. Det är normalt att tryck byggs upp vid körning. 
 
Kontrollera att alla däckventiler och förlängningar är utrustade med ventilhättor med gummitätning för att hålla bort smuts och fukt. Installera ett nytt ventilskaft när du byter ut ett däck. 
 
Lågt däcktryck och överlast skapar överdriven värme och kan orsaka däckfel, som kan leda till fordonsskador och/eller allvariga personskador eller dödsfall.